Deel 3/3

Historische tijdlijn

Je leest hier deel 3 van 3

1995

Tijdloos

Onlangs kwam een klant de winkel op de Heiligeweg binnen. Hij haalde een Barbour waxcoat uit zijn tas en legde ’m op de toonbank. De jas was veel gedragen, dat was te zien. Geen wonder - hij was gekocht in 1995, dertig jaar geleden. “Ik wil graag een nieuwe,” zei de klant. Geen probleem: we hebben die jas nog steeds in het assortiment. If it’s a classic, why change it?

Lees over tijdloos

2005

Familie

We zien hier Peter en Hans Kraan; dit duo is een belangrijke en constante factor binnen het bedrijf. Het zijn broers, en daarom zijn ze een passende illustratie bij het kopje ‘Familie’. Van 1949 tot 2017 was The English Hatter een écht familiebedrijf, onder leiding van de familie Garrels. Maar het familiegevoel is altijd, ook nu nog, heel sterk. De ‘chosen family’ van The English Hatter beperkt zich niet tot het personeel. Ook de merken waarmee we al decennialang samenwerken, horen bij de familie. En als een trouwe klant de winkel binnenstapt, voelt dat bijna als een bezoekje van een neef of nicht die we graag vaker zouden willen zien.

lees over familie

2013

Slow Fashion

Toen in 2013 de Netflix-serie Peaky Blinders van start ging, hadden we niet meteen door waarom opeens al die jonge mannen langskwamen om ons assortiment petten te bekijken. Zó groot is de invloed van media op hoe mensen zich kleden. In dit geval was dat leuk, maar die invloed heeft ook een keerzijde.

Rond diezelfde tijd - ongeveer 2013 - raakte de term Fast Fashion in zwang. Grote kledingketens spelen sindsdien steeds sneller in op online trends, waardoor kleding meer en meer een wegwerpartikel is geworden. Met als gevolg: een milieuramp. Door simpelweg trouw te blijven aan de kernwaarden van het bedrijf, neemt The English Hatter nu plotseling een volstrekt unieke positie in. Niet alleen blijven onze loyale klanten terugkomen, we worden ook omarmd door een nieuwe, jonge doelgroep. Een generatie met een herwaardering voor ouderwetse waarden - ambachtelijkheid en kwaliteit - die vandaag de dag een nieuwe betekenis krijgen: duurzaamheid en slow fashion.

2015

Duurzaam

Je zou kunnen zeggen dat de laatste trend waar we met The English Hatter op inhaakten de English country style is, die rond 1830 populair werd. Vooruit, die heeft zich sindsdien wel een béétje ontwikkeld. Maar niet op zo’n manier dat we mee hoeven te doen aan de cyclus waarbij de ‘oude collectie’ in de uitverkoop moet omdat de ‘nieuwe collectie’ voor de deur staat. En wanneer je niet meedoet aan die cyclus, wordt kwaliteit eigenlijk als vanzelf belangrijk. Duurzaamheid is geen doel op zich, maar een prettig bijverschijnsel van kwaliteit.

Lees over duurzaam

2017

Meer winkels, meer persoonlijke aandacht

The English Hatter kreeg in 2017 met Clé Enneking een nieuwe eigenaar – en dat betekende op meerdere fronten een nieuw hoofdstuk. Onder zijn leiding werd de webshop een volwaardige tak van het bedrijf - tegenwoordig kan dat haast niet anders. Maar: bij The English Hatter blijven we geloven in persoonlijke aandacht. Het is onze missie om die te blijven bieden – en wel op steeds meer plekken.

Daarom breiden we flink uit met nieuwe winkels. Je vindt onze unieke winkelervaring nu in drie vestigingen in Amsterdam, en in Amstelveen, Den Haag, Laren, Haarlem, Leidschendam, Den Bosch, Gorssel en Maastricht. Een lijst die misschien al verouderd is tegen de tijd dat je dit leest!

2025

Ogen open

Op 8 mei 2025 bestaan we 90 jaar. Feest! En natuurlijk hopen we over tien jaar net zo enthousiast ons eeuwfeest te vieren. Dus, hoe blijven we ook in de toekomst relevant? Door onszelf te blijven - zoals we dat al 90 jaar doen - maar ook door onze ogen open te houden voor wat er om ons heen gebeurt. We zien hoe onze jongere klanten een eigen draai geven aan onze klassieke items. Dat onderstreept ons geloof dat The English Hatter de perfecte basisgarderobe biedt voor de gentleman van de 21e eeuw.

Lees over ogen open

Klik en ontdek het gehele verhaal